In sommige staten zijn kapsalons weer open voor zaken, en binnenkort zullen er nog veel meer openen. “Hallelujah!” denk je terwijl je in de spiegel naar je overwoekerde pony en centimeters lange wortels tuurt. Je stylisten zijn net zo opgewonden om jou te zien als jij om hen te zien, maar voordat je op weg gaat naar je eerste post-COVID-afspraak thuis onderdak, zijn hier een paar dingen om in gedachten te houden.
Controleer of er nieuwe regels en richtlijnen zijn voordat u vertrekt
“Salons en stylisten willen er zeker van zijn dat hun klanten zich veilig en op hun gemak voelen wanneer ze terugkeren naar de salon”, zegt Matrix-artistiek directeur Michelle O’Connor. Daartoe volgen velen strikte protocollen voor ontsmetting en sociale afstand. Die protocollen kunnen vóór uw afspraak via e-mail of telefoon aan u worden gecommuniceerd, op de website van uw salon of op sociale media of al het bovenstaande. Bijvoorbeeld: “We maken een video die laat zien wat ze kunnen verwachten en sturen deze naar klanten voor hun afspraak”, zegt Matrix artistiek directeur Michael Albor, die ook eigenaar is van twee The Loft Salons in de omgeving van Boston.
Uw stylist zal waarschijnlijk een masker en misschien zelfs een gelaatsscherm dragen
Om zichzelf te beschermen tegen contact met klanten gedurende de dag en om hun klanten te beschermen, zullen de meeste stylisten in de nabije toekomst maskers dragen in de salon, en sommigen zullen kiezen voor de extra dekking die wordt geboden door gezichtsschermen. Veel salons kunnen ook eisen dat je een masker draagt terwijl je in de salon bent. Ze kunnen zelfs specifiek zijn over wat voor soort maskers ze willen dat je draagt, en in sommige gevallen kunnen ze een masker leveren.
Als je je masker een beetje beperkend vindt, is hier een tip. “Gezondheidsdeskundigen raden aan om op een pepermunt- of mentholtablet te zuigen terwijl je een masker draagt”, zegt O’Connor. “Het opent de neusholtes en geeft een verkoelend gevoel. Je mag ook een paar druppels van je favoriete etherische olie op je masker doen.” En hoe ongemakkelijk u zich ook voelt, heb alstublieft empathie voor uw kapper die dat masker de hele dag zal dragen!
Schone handen zijn belangrijk
Zoals medische experts blijven adviseren, is handen wassen essentieel om het virus te voorkomen. Verwacht daarom handdesinfecterend middel in de hele salon en verwacht dat uw kapper u vraagt om het minstens één keer en misschien vaker te gebruiken. Ze kunnen je zelfs vragen om je handen te wassen voordat de afspraak begint. “Wanneer elke klant onze salons bezoekt, zullen zowel de stylist als de klant hun handen wassen”, zegt Albor. “We hebben ook vier nieuwe handontsmettingsstations geïnstalleerd in de salons en onze receptionisten zullen alle deurklinken en het bureau afvegen telkens wanneer een gast binnenkomt en vertrekt.”
Bereid je voor op een temperatuurcontrole
Sommige salons kopen thermometers en doen snelle temperatuurcontroles voordat ze klanten de salon binnenlaten. “Als de lezing meer dan 100 graden is, kunnen ze je vragen om een nieuwe afspraak te maken”, zegt Matrix-artistiek directeur Dilek Onur-Taylor. “Als ze geen temperaturen meten, kunnen ze je vragen een vragenlijst in te vullen om aan te geven of je bent blootgesteld aan het virus.”
Laat meer tijd en ruimte tussen klanten toe
Stylisten zullen hun stations, stoelen en gereedschap tussen elke afspraak grondig reinigen en desinfecteren, evenals capes en handdoeken weggooien, allemaal voor uw veiligheid. Dat betekent dat de doorlooptijd tussen klanten iets langer kan duren, dus wees geduldig. Ook kunnen sommige salons je vragen om buiten of in je auto te wachten op een sms om je te laten weten wanneer je kapper klaar is. Als je toch in de salon wacht, verwacht dan een andere configuratie in de wachtruimte, met stoelen ver uit elkaar. Plan in de salon ook stylingstoelen die verder uit elkaar staan of elk ander station dat leeg wordt gelaten om veilige afstand mogelijk te maken of tussen de stylingstations te plaatsen.
Virtueel overleg
Expressdiensten en prijzen
Als je ervan droomt om “de werken” te krijgen na je lange schoonheidsdroogte, wil je misschien je verwachtingen opnieuw kalibreren. “Mensen zullen er echt voor willen gaan nadat ze zo lang uit de salon zijn geweest”, zegt Onur-Taylor, “maar dat is misschien niet realistisch bij die eerste afspraak.” Veel salons kijken naar het stroomlijnen van diensten om de tijd in de salon te minimaliseren en om zoveel mogelijk klanten in de begindagen tegemoet te komen.
“We vragen onze gasten om binnen te komen met vers gewassen haar en we wachten nog even met föhnen”, zegt Albor. “Het is een andere manier om de tijd van de klant in de salon te minimaliseren. We bevelen ook ‘express’-services aan, zoals accenthighlights en andere snelle technieken. We willen klanten snel binnen en buiten kunnen krijgen en ook mensen met lagere prijzen opvangen als ze zonder werk zijn geweest en weer op de been zijn.”
BYOB
Het heerlijke glas wijn of cappuccino dat vroeger in uw salon werd aangeboden, kan eventjes in de wacht staan. Veel salons schorten de drankservice op om verspreiding van ziektekiemen via kopjes en glazen te voorkomen. Dus als je denkt water nodig te hebben tijdens je dienst, neem dan je eigen bidon mee. Probeer anders te onthouden totdat u de salon verlaat.
Gestroomlijnde kassa’s
Mogelijk worden u opties voor no-touch betaling aangeboden, zoals de mogelijkheid om voorafgaand aan uw afspraak vooraf te betalen via de app. “We brengen terminals binnen waarmee klanten kunnen uitchecken terwijl ze nog in de stylingstoel zitten”, zegt Albor. “Elke terminal wordt verpakt in huishoudfolie en de huishoudfolie wordt vervangen zodra deze is gebruikt.” Er zijn ook no-touch manieren om je favoriete producten aan te vullen. “Laat uw salon van tevoren weten wat u nodig heeft”, stelt O’Connor voor, “en zij kunnen de producten inpakken en klaar voor gebruik voor u hebben.”
Veel salons die nog niet zijn geopend, bieden ook opties voor het ophalen van producten aan de straatkant en/of online bestellen. Bovendien bieden veel productbedrijven partnerprogramma’s aan, wat betekent dat als u uw shampoo, conditioner of haarspray op hun websites bestelt, ze automatisch een deel van die verkoop naar uw kapper sturen als ze zich voor het programma hebben aangemeld.
Vooral, stellen O’Connor en Onur-Taylor voor, probeer geduld te hebben. “Het is nu van dag tot dag; dingen veranderen voortdurend”, merken ze op. “Je salonervaring is misschien niet precies wat het was vóór COVID, maar de hoogste prioriteit is nu om je haar te doen en je te helpen je weer jezelf te voelen, zo veilig mogelijk.”